Gdy uczniowie są zdenerwowani, pomóż im ochłonąć

Efektywne rozwiązywanie problemów jest dla każdego – zarówno dla osób dorosłych, jak i dzieci – trudne, gdy przebiega w atmosferze gniewu i frustracji. Ochłonięcie jest doskonałą metodą przywrócenia panowania nad sobą oraz trzymania obu stron na dystans od tanecznego parkietu, aż nadejdzie odpowiedni czas na poradzenie sobie z trudną sytuacją. Metoda ta jest łatwa w zastosowaniu. W sytuacjach pełnych złości i zdenerwowania odseparuj się od dziecka jednym z następujących stwierdzeń:  Gdy obie strony są zdenerwowane – „Sądzę, że oboje potrzebujemy chwilki, aby się uspokoić. Zajmij miejsce w ostatniej ławce. Porozmawiamy podczas następnej przerwy”. Gdy zdenerwowane jest dziecko – „Wyglądasz na zdenerwowanego. Możesz ochłonąć w ostatniej ławce albo w klasie obok. Którą opcję wybierasz?”. Gdy zdenerwowany jest nauczyciel – „Jestem bardzo zdenerwowany i potrzebuję chwilki, aby ochłonąć. Możesz w tym czasie zająć się cichym czytaniem”. Upewnij się, czy wszystkie strony mają wystarczająco dużo czasu, aby odzyskać panowanie nad sobą, zanim zostanie podjęta próba rozwiązania problematycznej sytuacji. Każdy dochodzi do siebie w różnym czasie. Nie zakładaj, że dziecko już się uspokoiło, ponieważ Ty się uspokoiłeś. Jeżeli komunikacja zawodzi po raz drugi, ponownie użyj powyższej procedury. Stosuj ją tak często, jak to potrzebne. Kolejny przykład pokazuje sposób jej działania.

Witam, mam na imię Ambrozja i bardzo się cieszę, że trafiłeś na mojego bloga. Poruszane tutaj tematy na pewno Cię zainteresują, więc już teraz serdecznie zapraszam Cię do lektury 🙂
error: Content is protected !!