Schemat interakcji przyzwalającej

Czy usłyszałeś komunikat mówiący jasno, że Norbert powinien przestać rozmawiać? Chłopiec również go nie usłyszał. Po krótkiej chwili kontynuuje rozmowę, nauczycielka próbuje więc innej metody. Zwraca mu uwagę, że zostało niewiele czasu na ukończenie zadania i prosi go, aby trochę mniej rozmawiał. Co oznacza „trochę mniej rozmawiał”? Czy to znaczy, że jednak można trochę rozmawiać? W takim razie – ile można? I skąd Norbert ma to wiedzieć? Będzie musiał to sprawdzić, więc nie przestaje rozmawiać. Następnie pani Paruzel zmienia taktykę. Próbuje powtarzania i przypominania. Czy to przynosi pożądany efekt? Nie. Norbert próbuje wciągnąć ją w dyskusję. Jego metoda okazuje się skuteczna. Nauczycielka chwyta przynętę i spiera się z chłopcem o to, że zbyt głośno rozmawiał, jednak teraz to właśnie ich rozmowa zakłóca spokój w klasie. Pani Paruzel prowadzi krótki wykład na temat szacunku, a następnie grozi wykluczeniem chłopca z jego grupy, jeżeli nadal będzie przeszkadzał. Czy pouczanie oraz (ewentualnie) groźba przekonały Norberta? W żadnym razie. Sądzi, że nauczycielka blefuje, więc nic sobie z tego nie robi. Nadal sprawdza, jak daleko może się posunąć.

Witam, mam na imię Ambrozja i bardzo się cieszę, że trafiłeś na mojego bloga. Poruszane tutaj tematy na pewno Cię zainteresują, więc już teraz serdecznie zapraszam Cię do lektury 🙂
error: Content is protected !!